UBAT PENENANG HATI & JIWA - AL QURAN

KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?
      Boleh  jadi  kamu  membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan
      boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu;
      Allah  mengetahui,  sedang  kamu  tidak mengetahui ~ Surah Al-Baqarah
      ayat 216

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
      Allah    tidak    membebani   seseorang   melainkan   sesuai   dengan
      kesanggupannya ~ Surah Al-Baqarah ayat 286

RASA FRUSTASI?
      Janganlah  kamu  bersikap  lemah,  dan janganlah (pula) kamu bersedih
      hati,  padahal  kamulah  orang-orang yang paling tinggi (derajatnya),
      jika kamu orang-orang yang beriman ~ Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?
      Hai   orang-orang  yang  beriman,  bersabarlah  kamu  dan  kuatkanlah
      kesabaranmu  dan  tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan
      bertaqwalah  kepada  Allah   supaya  kamu beruntung. ~ Surah Al-Imran
      ayat 200

Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang
      demikian itu sungguh berat, kecuali bagi  orang-orang yang khusyu’, ~
      Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?
      Sesungguhnya  Allah  telah  membeli dari orang-orang mu’min, diri dan
      harta  mereka dengan memberikan surga untuk mereka. ~ Surah At-Taubah
      ayat 111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
      Cukuplah  Allah  bagiku;  tidak ada Ilah selain Dia. Hanya kepada-Nya
      aku bertawakal  ~ Surah At-Taubah ayat 129

AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!
      ..dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada
        berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir. ~ Surah
        Yusuf ayat 87

No comments: