UBAT PENENANG HATI & JIWA - AL QURAN

KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?
      Boleh  jadi  kamu  membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan
      boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu;
      Allah  mengetahui,  sedang  kamu  tidak mengetahui ~ Surah Al-Baqarah
      ayat 216

KENAPA UJIAN SEBERAT INI?
      Allah    tidak    membebani   seseorang   melainkan   sesuai   dengan
      kesanggupannya ~ Surah Al-Baqarah ayat 286

RASA FRUSTASI?
      Janganlah  kamu  bersikap  lemah,  dan janganlah (pula) kamu bersedih
      hati,  padahal  kamulah  orang-orang yang paling tinggi (derajatnya),
      jika kamu orang-orang yang beriman ~ Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?
      Hai   orang-orang  yang  beriman,  bersabarlah  kamu  dan  kuatkanlah
      kesabaranmu  dan  tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan
      bertaqwalah  kepada  Allah   supaya  kamu beruntung. ~ Surah Al-Imran
      ayat 200

Jadikanlah sabar dan solat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang
      demikian itu sungguh berat, kecuali bagi  orang-orang yang khusyu’, ~
      Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?
      Sesungguhnya  Allah  telah  membeli dari orang-orang mu’min, diri dan
      harta  mereka dengan memberikan surga untuk mereka. ~ Surah At-Taubah
      ayat 111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
      Cukuplah  Allah  bagiku;  tidak ada Ilah selain Dia. Hanya kepada-Nya
      aku bertawakal  ~ Surah At-Taubah ayat 129

AKU TAK DAPAT BERTAHAN LAGI!!!!!
      ..dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada
        berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir. ~ Surah
        Yusuf ayat 87

NOTHING

...ASSALAMUALAIKUM WBT...

Peduli ape.. blog aku.. nak buat diari ke ape ke suke hati aku.. xde sape blh halang aku.. uh! straight to the point. mood for today is ZERO. nothing could be explain. too much hating, too much sadness, too much trouble, too much sorrow, too much question marks, too much angry, almost all are bad! i don't know why.. T_T

Ye, saye seorang perempuan yang degil. sangat2 degil. tapi saye jugak punye hati & rasa. saye selalu berkonflik dengan diri sendiri & emosi. dan sangat tak suke bile saye rase macam tu. hampir membenci diri sendiri bile saye ade semua rase tu. terase macam nak.. emmhh.. ntahla.. puncenye?? ENTAH.. tak tau.. tengok tarikh belum mase.. eh. ha. btul la. belum lagi. huh? ternampak sesuatu. terus berkerut dahi. otak x benti bfikir. terdengar sesuatu, jantung bdegup makin kencang. betul ke ape yang aku nampak ni? betul ke ape yang aku dengar ni? betul ke ape yang aku rase ni? betul ke ape yang aku da dapat ni? betul ke ape yang aku dah ade ni? ENTAHLA. sangat tak sanggup nak merase semua tu. doa penenang hati x lekang dlm hati. Ya Allah. apa yang sbenarnya Kau nak tunjuk pada aku? sampaikanlah dengan terang & nyata. aku mohon. -___-

Fathiyah.. please.. big girl don't cry.. (Y_Y) rase macam nak pegi jauh.. hajat, tahajjud, sujud, doa, semua dah selesai, tapi prasaan tetap same. it's ok. aku x kan benti buat tu semua macam biase. Tuhanku. jika benar aku tersalah. kembalikan lah aku. jika benar aku tersilap, perbetulkan aku. jika benar aku terlupa, ingatkanlah aku. jika benar aku mahu, kau kabulkanlah doaku. sesungguhnya aku sangat-sangat tak mampu nak tanggung semuanya.

Fathiyah.. awak dah besar.. jangan macam ni. kalau lah ade 10 orang macam saye, mesti 9 orang  dah tido, menjerit, memaki hina, menengking, mengamuk, menyampah dan meluatkan. seriously sangat benci perasaan macam ni!!! ;(

Hilang semua. hilang mood. sebelum hilang sabar baek aku benti menaip. motif nye nak ilang sabar? bia Allah je yang tahu. nak kate hilang sabar pun x. tapi ape? aarrgghhh!!!!!! >,<

...WASSALAM...

MARI BERFIKIR.. WANITA = ???


Al-Khawarizmi,seorang ahli Matematik Islam ditanya tentang wanita terbaik:

Dia menjawab:
Jika wanita solehah dan beragama = 1
Jika dia cantik,tambah 0 kepada 1 = 1o
Jika dia kaya,tambah lagi 0 = 1oo
Dan jika dia dari keluarga yang baik,tambah lagi 0 = 1ooo

Tetapi jika yang '1' tiada..maka..tiada apa yang tersisa pada wanita tersebut kecuali sekelompok '0'...

Let's think about it...

BUAT RENUNGAN BERSAMA



Ya allah
Aku bersyukur kepada Mu ya allah
Kau telah menjaga diriku dari kecil sehingga kini
Kau juga telah menjadikan aku seorang muslim
Aku bersyukur sepenuh hati ku pada Mu ya allah

Ya allah
Dalam menempuh hidup ini
Banyaknya dugaan yang ku terima
Tuhan ada yang dapat ku gagahi
Ada juga ujian yang Kau beri tak dapat ku gagahi

Ya allah
Dosa-dosa ku menggunung tinggi
Segala perintah Mu aku tinggalkan
Hanya sedikit sahaja aku ikuti
Layakkah aku menempuh syurga Mu ?

Ya allah
Aku sedar diriku amat lemah
Aku adalah hamba yang kerdil
Kau berkuasa ke atas diriku
Tapi aku sentiasa sombong pada Mu

Ya allah
Aku jarang sekali menangis
Mengingati dosa-dosa ku yang silam
Walaupun aku menangis
Aku tetap mengulangi kesilapan silam

Ya allah
Aku tak layak menempah syurga Mu
Untuk mengatakannya amat mudah sekali
Untuk melaksanakannya susah bagi ku
Melainkan petunjuk dari Mu

Ya allah
Jangan kau campakkan amalanku
Seperti kain buruk ke atas muka ku
Apabila ku bertemu dengan Mu
Terimalah amalanku ya allah

Ya allah
Kini ku kembali kepada Mu
Mengharapkan maghfirah dari Mu
Aku bermohon ampun kepada Mu
Moga terampun dosa-dosa ku

Ya allah
Berikanlah kejayaan kepada ku
Dan saudara-saudara ku yang berjuang di luar sana
Moga tertegak kembali
Kalimah Mu di atas muka bumi

Ya allah
Jadikanlah aku salah seorang pejuang Mu
Untuk berjuang dalam agama Mu
Moga kau meredhai diri ku
Dan bersama dengan orang yang Kau redhai…

AMIN ………

YA ROBB.. TENANGKAN HATI HAMBA..


Tidak semua orang punya ketenangan hati walaupun semua orang punya hati.. kita sebagai manusia hanya mampu berusaha/ikhtiar, dan berdoa semoga Allah sentiasa memberikan kita ketenangan hati & jiwa yang berpanjangan yang baik walau dalam apa jua kondisi/keadaan.. biarpun dalam kekusutan, kekalahan, kemurungan, mahupun kesedihan.. yaAllah.. hamba mohon agar selalu diberikan ketenangan dalam hati & jiwa hamba yang kotor ini.. 
yaAllah.. hanya Engkau yang tahu akan apa adanya dalam hati ini.. mungkin orang lain tidak pernah tahu apa keinginanku, kerana ada yang tidak pernah aku cerita & kongsikan pada sesiapapun.. hanya Engkau yaRobb yang Maha Mengetahui segalanya.. ku mohon agar segera Kau lembutkan hati & jiwa ini yang semakin membatu.. bantu diriku yaRobb.. Y_Y

SELALU MENGALAH

Kau lebh serius dari biasa..
Tak pernah berborak tentang sesuatu yg lucu..
Tak pernah beri kate2 semangat yg aku perlu..
Aku mengadu tentang sesuatu..
Tapi xpernah kau memujuk memberikn kata2 semangat..
Wahai manusia..
Janganlah berterusan berbuat begini..
Hiba hati ade tahapnya..
Sampai tahap aku xmampu untuk bela perasaan ni..
Mulalah intonasi suara aku berubah..
Jangan salahkan aku jika suara aku berubah..
Menjadi seorang yg pendiam..
Tidak mahu bertanye tentang itu & ini tentang kamu..
Aku bukan penat..
Aku bukan letih..
Aku xpernah jemu terime ape jugak jenis layanan dari kau..
Tapi aku xboleh buat ape2..
Yang aku mampu cume..
Berdiam diri..
Dan..

..SELALU MENGALAH..



SEMOGA AKU KUAT DAN TABAH SEPERTI MAMA & BABA

Bismillahirrahmanirrahim..
Bermula lah saat2 genting untuk minggu ni.. semuanye kene submit diz week.. semuanye kene present diz week.. uwawawa.. ouh Tuhan.. berikanlah aku kekuatan agar dapat kujalani kehidupan ini dengan penuh ketabahan dan kesabaran..

MAMA...
thank you bagi along support..
morally and mentally..
for any how..
I do stand on my own feed to reach the point..
as u really mean into it..

MOM and DAD..

bile dalam keadaan & waktu2 getir macam ni..
aku sangat2 memerlukan mereka..
rase hati yang rindu pelukan mereka..
yang rindu suara mereka..
tapi apekan daye..
aku xdapat blk rumah..
atas sebab kerja yang menimbun2..
assignments, test, PSM, project report, presentation..
too much to be done..

apepun yang datang..
aku akan cube tempuh dengan hati yang tabah..
semua kekurangan yang aku cipta bukan kehendak aku..
tapi atas kelalaian aku sendiri..
cume orang lain yang mampu membuat penilaian..
tapi aku cuma manusia biasa..
yang tak pernah lari dari melakukan kesalahan..
mengaku juga yang setiap kesilapan dan kekurangan tu..
datang dari diri aku sendiri..

apepun..
ampunkan aku..
maafkan aku jika dan seandainya ada pihak yang terasa hati..
dan ada yang tidak berpuas hati dengan tindakan aku..
demi Allah..
aku tak pernah terniat untuk bermusuh dan membenci sesiapa..
tetapi dengan sejujurnya..
aku manusia biasa..
yang selalu lupa & leka..
besar harapan aku agar mereka semua akan memaafkan aku..
dan apa jua keadaan sekalipun..
agar berada dalam keadaan yang baik seperti sedia kala..

MAMA.. BABAH..
along kuat kat sini kerana mama babah..
kerana tahu pengorbanan mama & babah..
along tak kan kecewakan mama & babah atas alasan yang remeh temeh..

sebab along tau..
mama & babah tak pernah didik along untuk jadi lemah..
terime kasih sebab selame ni dah banyak berkorban untuk along..
semoga kalian dilindungi, selamat, aman dan sihat sejahtera hendaknya..
doa along untuk mama & babah tak pernah lekang di bibir..
penat lelah mama & babah yang bersusah payah..
carik duit belanje untuk along..
dengan sanggup bergadai nyawa atas jalan raya..
dengan sanggup menahan sakit kaki bekas patah tulang sebelum ni..

ya ALLAH..
mulianya kalian di sisi Allah..
dalam setiap doa along lepas solat..
menitik air mata mendoakan kesejahteraan kalian..
hiba.. sebak.. terharu..
semoga kalian berada dalam keadaan yang baik2 saja..

 di saat2 macam ni jugaklah aku sangat2 rindukan air tgn mama..
rendang ayam mama..
kuwe teow goreng kerang mama..
laksa pekat mama..
mushroom and meat spaghetti mama..
sedapnyeeee..
rindu na makan semua ni..
Y____Y

 mama.. <3 u..

 baba & adek.. so funny you are.. :D

my beloved buah hati pengarang jantung..
dunia dan akhiratku..
...sangat2 rindukan kalian...
(T______T)
 
 (time ni baru lepas bawak mama for 3rd medical checkup after xcdent patah kaki..)
-xcdent: 6th dec 2009-
>>on the way blk, singgah pizza-hut for mamam2. hehehe.<<

 wajah ni lah yang membuatkan aku insaf...
 dan wajah ini jugak lah yang membuatkan aku sedar..
dan sentiasa engat akan erti kehidupan sebenar..
betapa berat, susah dan payahnya beliau..
mencari rezeki untuk sesuap nasi buat kami sekeluarga..
bertarung nyawa di atas jalan raya..
dengan memandu muatan bas persiaran dan penumpang..
seramai 44-47 nyawa sekaligus..
aku kuat kerananya..
lelaki ini jugalah yang selalu tahan dgn kerenah 2 ank perempuannya..
 my lil sis yang selalu jadi kawan begadoh kt umah..
dgn dye jugakla yang aku xleh xde kalau nk kua g mane2..
tapi ape2pun..
along sayang adek sangat..
jangan nakal2..
study elok2 kat sana..
dah la kite bdua jauh..
sorang UMP, kat timur..
sorang UTM, kt selatan..
kite berdua jea harapan mama & baba..
i know u fee the same condition as much as i feel..
and it was same goes to you..
miss u a lot sepet..
kite jumpe time study week nanti eh..
(Y_Y)

 ni la x-ray film yg aku curik2 snap mase mama buat medical check-up..
insert screw.. screw kekal after operation.. sampai sekarang..
 until now.. kaki mama still sakit2 kalau banyak berjalan..
mama keje banyak berjalan..
lepas mama xcdent.. semua job mama hilang..
dari sebaik2 job.. 
and now mama kene terime jea ape2 job yang datang..
setakat duduk mengajar orang dewasa & kanak2 mengaji kat dua lokasi yang berlainan..
dan memasak kat restoran Kenduri Sinar..
milik instructor senamrobik aku..
juga merangkap sahabat karib beliau..
denga buat partime job jait manik baju..
mengait.. dan menjahit..
itula hasil yang dah jadi darah daging aku selame ni..
apepun.. aku bersyukur..
kerana masih punya mama & baba..
ALHAMDULILLAH YA ALLAH..
buat kalian yang telah ketiaadaan orang tersayang..
aku tumpang simpati & sedih..
apepun.. kuat dan tabahlah sebagai anak..

sedekahkan al-Fatihah buat insan yang telah pergi..

..AL-FATIHAH..

................



..AMIN.. AMIN..

..YA RABBAL 'ALAMIN..

................
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
dalam setiap doa along..
walau lepas solat sekalipun..
nama mama & babah x pernah lekang dan hilang dari bibir ni..
along rindu na balik umah..
along tak tenang selagi tak dapat tengok mama & babah..
mama.. babah..
doakan supaya along tabah & kuat same mcm mama & babah yea..
tabah & kuat menjaga along dari along kecik sampai besar cmm sekarang..
tapi degil.. nakal.. xnak dengar cakap..
(tp jauh dr hati kecil ni.. aku sangat2 sayangkan dorang..)

............................

aku harap aku dapat balik time study week ni..
apepun yang terjadi..
dapat balik kejap pun jadila..
sebelum aku jawab final exam..
dapat peluk & cium mama ngan baba..
alangkah bahagianya rase..
semoga takde ape2 halangan yang mendatang..
supaye aku dapat berjumpa dengan dorang..
isi waktu2 berharga aku dengan dorang..
insyaAllah..
(~______~)

moga aku tabah..
moga aku sabar..
moga aku kuat..
dalam menempuh alam sebagai mahasiswi..
di universiti ini..
aku anak mama & babah..
yang selalu leka dengan perbuatan jahil ku..

wallahu'alam..

INI ENTRY YANG PALING AKU X BOLEH NAK BERFIKIR DAH. LAWAK!

ASSALAMUALAIKUM WAHAI RAKYAT SEKALIAN!

actually..

~
~
~
~
~
~
~
~

special utk korang nih..
hamekla.. 
dengar tau.. 
jgn x dengar..
kehkehkeh..
semangat jadi berkobar2 lak nih..
x sabar nk kawen..
kahkahkah!!
mood menggila sekarang nih..
whatevaaaaaaaaaaa.....!!!

~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~
sesungguhnya ia sangat lucu dan kelakar..
kerana berada dalam mood yang sebegini rupa..
wawawawawawa!!! ;D
~
~
~
~
~
~
~
~
~
~

enjoy dude!!!
ank kucing makan buah rambai...
BABAI...
kehkehkeh!!!
^_^


~
~
~
~
ini guwe bagi liriknyer sekalik.. 
hihiihhii...

~
~
~
~
~
Kompang dipalu pengantin baru
Duduk bersanding tersipu malu
Kompang dipalu pengantin malu
Moga bahagia ke anak cucu

Kami doakan moga bahagia
Selamat sejahtera hingga akhir zaman

Mempelai tersenyum manis
Air mawar direnjis-renjis
Bunga manggar indah berseri

Oh….. senyum tawa dan gembira
Sanak saudara semua oh indahnya

Merahnya inai di jari
Tanda kasih dah termateri
Ikatan raja sehari

Oh…. Hari yang dinanti-nanti
Sudahlah menjelma kini kekal dan abadi

Selamat pengantin baru
Moga kekal ke anak cucu
Selamat pengantin baru

ok selamat titon!!!
(Z____Z)


FOR A SUDDEN...

ASSALAMUALAIKUM!

KOM APE KOMBAT!
BAT APE BATMAN!
MAN APE MENTOL!
TOL APE TOLAK!
LAK APE LAKSA!
SA APE SATU!
TU APE TUNANG!
NANG APE NANGKA!
KA APE KAYU!
YU APE YOU????
YOU FIKIRLA SENDIRIK..
hihihihi.. 
sengalnyeeerr aku..
huhuh...
xde keje..
merepek tgh2 mlm..

ni la akibat telan kopi pekat..
tp xtau la kopi jenis ape..
yg peliknye kopi dlm uncang..
1st time aku jumpe..
slalu jumpe kopi serbuk..
tp dalam uncang tu kopi serbuk la der.. 
hehehe..

da la mintak kopi wakaf dari junior..
hihihi..
ta malunyer aku..
xpela.. aku tau dye ikhlas..
[mandai2 jea aku.. ntah yea ntah x..]
huhu.. 
tp aku tau dye ikhlas..
pape pn thanks to YASMIN AMIRA..
laen kali nk lagi jgn bg lagi tau..
biar akk beli sendiri..
kah3x..

dh la bancuh kopi pekat2..
panas2.. termanis ckit plakk..
jgn aku dpt kenc-manis dh..
huhu.. naye aku..
>,<

hopefully x la.. 
sbb aku x kuat telan bnde manis..
skali skale xpe kan..
huhu..
dah ni smpai sekarang kau x leh nk lelap mate..
mate terus jd segar bugar..
ummak aihh..
esok ade test lagi nih..
study dh..
tp ntah masuk ntah x..
insyaAllah masuk..
huhu..
esok test CIT..
Creativity & Innovation Technology..
hehehe..
 daddy..
bg markah lebeyh ea..
sbb sy study dah..
tp soalan ape jenis pon xtau..
huhuh..
insyaAllah...

hujan lebat..
guruh dentam dentum..
dh la tgh on9..
sekali aku kene sambar..
[makk.. mulot.. x syg ke ape..]
hehe..

hope xde pape..
jgn dibuatnyer petir dh laa..
huhuh..
apepun..
the main story is..

aku dh jatuh cinta dgn lagu nih..
thanks for those yg dh share lagu nih kt FB..

dah lame x layan lagu cool cmnih..
sbb b4 nih x sempat nk explore lagu2 baru..
btw ni bukan lagu baru..
but..
so suites to hear..
make me feel like..
urmmm...

dun noe..
but FOR A SUDDEN!! 
i really do in loved with this song..


have a nice feel..
take 5 to hear..
thank you frm YOU..
:)

okay!
have a nice day tomorrow guys!
that's all for tonight...
dhaaa..
:)

AKU ANAK KUAT

Benar kata mereka, Hanya diperlukan seminit bagi menafsir seseorang, sejam bagi menyukai seseorang dan sehari untuk mencintai seseorang, tetapi percayalah! percayalah untuk melupakan seseseorang itu memerlukan waktu seumur hidup.


Bila perasaan cinta itu muncul maka kita impikan segala kebahagiaan dan menaruh harapan. Tapi apakah dia tahu betapa dalamnya cinta kita pada dia. Cinta pada yang tak sudi dan memang tiada hati terlalu amat sangat sakit dan pedih. Aku anak kuat

Mereka kata, cinta tidak boleh dipaksa pada yang tidak sudi.. Tapi bukankah cinta boleh dipupuk? Jika cinta boleh dipupuk tapi bagaimana jika dia langsung tidak membuka ruang pada kita.. Aku anak kuat tapi bila cinta dalam aku muncul aku jadi lemah.. Aku lemah pada cinta yang muncul tanpa aku pinta..

Sungguh! Dulu aku tidak pernah kenal apakah itu erti cinta, erti sayang, erti rindu.. Tapi kini, aku kenal segala rasa itu.. Ia sangat kuat hingga tidur aku bangun aku hanya memikirkan dia! Dia insan yang membuatkan aku terbang tinggi! Buat aku menaruh harapan segala tinggi nya langit..

Apakah ini cinta dalam ataupun cinta gila? Percayalah! Bahawa cinta ini buatkan aku sanggup merenang lautan berapi. Buatkan aku merendahkan segala ego. Membuatkan aku puja ia segala dan membuatkan aku menjunjung tinggi dia dan tidak dibiarkan satu benda yang mengusik..

Untuk jadi seorang yang kuat memang memakan masa yang lama.. jika benar Allah mahukan kita memiliki yang terbaik.. selagi kita kuat dan tabah tempuh segala ujian yg diberi.. insyaAllah.. semoga segalanya akan menjadi milik kita yang hakiki..

wallahu'alam....

5 CARA BERKEPERIBADIAN YANG MENYENANGKAN

Untuk memiliki kepribadian yang menyenangkan bukanlah sesuatu yang sulit, yang pasti ada banyak cara untuk memperolehnya. Namun yang terpenting adalah adanya kemauan dalam diri kita untuk memiliki kepribadian yang menyenangkan. Sebab dengan memiliki kepribadian ini bukan hanya dapat mempengaruhi kesehatan jasmani dan ruhani orang yang memilikinya, akan tetapi ia juga akan mendapatkan orang lain merasa nyaman berada di sisinya.


Maka dari itu, memiliki kepribadian yang menyenangkan bukan saja harus dimiliki oleh seorang dai yang setiap hari tugasnya adalah menyampaikan risalah dakwah kepada masyarakat, namun juga oleh siapapun, dan pada profesi apapun. Sebab hakekatnya manusia di manapun sama, ia akan tertarik kepada sesuatu yang ia lihat menyenangkan, dan akan lari dari sesuatuyang terlihat menjengkelkan.


Betapa senangnya hati kita, ketika kita mendapatkan banyak orang yang menghargai kita, menghormati kita, memperdulikan kita, namun bukan karena ada apa-apanya, tetapi semata-mata karena memang kita memiliki kepribadian yang menyenangkan. Sungguh sangat sengsara seseorang yang selalu mendapatkan pujian orang banyak, sanjungan, perhatian, penghargaan, dan lain-lain, hanya karena orang-orang tersebut takut akan ketidakstabilan emosinya yang kemungkinan bakal mengancam masa depan hidupnya. Percayalah bahwa semua hal yang ia dapatkan berupa sanjungan itu hanyalah semu belaka dan tidak akan bertahan lama. Hal ini karena pujian itu tidak keluar dari dalam hati yang paling dalam, karena ia muncul bersamaan dengan adanya kepribadian yang tidak menyenangkan.


Dalam kesempatan ini, akan saya sampaikan bagaimana cara islami memiliki kepribadian yang menyenangkan, semoga dapat merubah hidup kita menjadi lebih dicintai oleh manusiasemata-mata karena mereka merasa nyaman berada di sisi kita.


1. Memperhatikan apa yang menjadi kebutuhan orang lain.

Salah satu sifat seorang muslim yang berjiwa besar adalah, dalam dirinya selalu tersimpan rasa ingin selalu berkhidmat kepada orang lain dan bukan meminta dikhidmati oleh orang lain. Karena ia merasa yakin bahwa sebanyak itu ia memberikan perhatian kepada orang, sebanyak itu pula ia akan mendapatkan perhatian dari orang lain. Orang lain tak ubahnya sebagai refleksi dari pada diri kita sendiri.

Pepatah melayu mengatakan, “jika buruk wajah jangan lalu cermin yang dipecah” tetapi perbaikilah bentuk dan raut wajah, niscaya cermin itu dengan sendirinya akan mengeluarkan pantulan yang indah. Nah, salah satu yang dapat memantulkan bayangan indah dari cermin orang lain itu adalah prilaku kita yang senantiasa ingin memperhatikan apa yang menjadi kebutuhan orang lain. Tidak ada yang dapat membahagiakan hati kita, kecuali jika kita telah benar- benar membantu dan meringankan beban orang lain, tentu dengan satu keyakinan bahwa Allah Swt.akan senantiasa meridoi segala apa yang kita perbuat.


Ada satu hadist Nabi yang diriwayatkan oleh Tirmidzi dan Abu Dawud, di mana Nabi Saw bersabda, “Barangsiapa yang diserahi amanat untuk mengurus kebutuhan umat, namun ia lalai atau tidak memperdulikan kebutuhan, kepentingan dan keterdesakan mereka, maka Allah swt. akan memperlakukannya sama dengan tidak akan memperdulikan kebutuhan, kepentingan dan keterdesakannya di akherat kelak”.

2. Lemah lembut dan dapat mengontrol emosi

Dalam hidup ini, terkadang dalam hati kita sudah tertanam untuk tidak melakukan perbuatan buruk yang bakal merugikan orang lain, namun perbuatan buruk itu bisa jadi muncul dari orang lain. Ada saja perbuatan orang lain yang membuat kita merasa jengkel dan panas hati, boleh jadi perbuatan tersebut disengaja atau tanpa disadarinya. Seseorang yang memiliki kepribadian yang menyenangkan, ia tidak lantas main hantam dan menyalahkan secara kasar. Namun yang ia lakukan adalah memberikan masukan secara bijak dan penuh kearifan. Boleh jadi dengan kearifannya ini akan membekas di hati orang yang berbuat salah kepadanya, sehingga di hari kemudian orang tadi menjadi orang yang selalu merasa takut berbuat kesalahan sekecil apapun berkat nasehat dan masukan yang arif tersebut.

Sungguh besar pahala kita jika kita mampu merubah jalan hidup orang lain hanya semata-mata sikap lemah lembut dan kemampuan kita mengontrol emosi itu. Ketimbang, jika yang kita lakukan adalah memaki dan memarahinya seolah-oleh tidak ada kata maaf dan introspeksi dalam kamus diri kita. Rosulullah Saw. adalah tauladan yang paling baik, bagaimana beliau bersikap terhadap orang ‘ndeso’ yang pernah menjambak selendang beliau di tengah orang banyak secara kasar, sampai-sampai akibat jambakan tersebut leher Rosulullah merah memar. Lalu orang itu dengan keras berkata, “Wahai Muhammad beriakanlah sebagian harta yang kau miliki…” Para Sahabat yang ada di sekitar nabi ingin marah, tapi sikap Rasulullah ketika itu malah memberikan senyumannya kepada orang itu, lalu dengan penuh kasih sayang beliau berikan seledang yang beliau punya kepada orang tadi.

3. Mampu memberikan reward dan empatik kepada orang lain

Salah satu ciri orang yang memiliki kepribadian yang menyenangkan adalah ia mudah memberikan reward atau penghargaan berupa pujian tulus kepada orang yang telah berbuat baik sekecil apapun. Kata-kata seperti, “oh, memang betul-betul hebat kamu yah, atau, “wah, coba kalau tidak ada kamu tadi, bisa lain urusannya”, dan lain-lain yang menggambarkan bahwa kita benar-benar dapat menghargai karyacipta orang lain. Coba kita bandingkan dengan ungkapan berikut, “ah, kalau itu sih siapa juga bisa”, atau “yah, lumayan lah nggak jelek-jelek banget sih” dan yang semisalnya.


Betapa kata-kata ini menampakkan kita belum dapat menghargai apa yang dilakukan orang lain. Coba kita lihat bagaimana Rosulullah ketika ada sesorang yang sedang bicara dengannya, maka dengan penuh khusuk beliau hadapkan badan, telinga, dan matanya untuk memperhatikan lawan bicaranya, dan tidak pernah beliau memotong pembicaraan orang tersebut, sampai ia benar-benara telah selesai dari pembicaraannya. Hal ini betapa beliau mengajarkan kepada kita untuk selalu menghargai orang lain, dan inilah caranya agar kita dapat memiliki kepribadian yang menyenangkan sehingga orang lain merasa nyaman berada di sisi kita.

4. Tidak membuang muka kepada orang yang suka maksiat

Dalam lingkungan kita terkadang ada orang yang dianggap sampah masyarakat. Kegemarannya adalah mencari keonaran dan membuat kerusuhan dalam masyarakat. Banyak orang yang dalam menghadapi orang semcam ini, malah mengucilkannya. Sampai-sampai ada kesepakatan untuk tidak melakukan hubungan dengan orang tersebut. Sebagai seorang muslim yang kuat, yang tentunya memiliki keyakinan akan adanya kebaikan dalam diri orang tersebut, kita tidak boleh lekas-lekas memutuskan hubungan dengannya.
Akan tetapi kita berusaha untuk selalu mencari celah mengajaknya kembali kepada jalan yang benar. Bahkan harus kita ciptakan strategi yang membuatnya dapat luluh untuk menjauhi perbuatan-perbuatan yang tercela itu. Terkadang untuk mewujudkan hasil ini, perlu sesekali kita mengikuti dunia hitam yang orang itu geluti seperti dunia malam, hiburan, perjudian, dll…namun ada satu misi yang kita tuju, yaitu kita akan merubah jalan hidup orang tersebut sekiranya kita telah berhasil meraih hati orang tersebut.
Ada satu contoh yang menarik dari cara dakwah seorang wali songo yang ikut menggunakan wasilah musik dan kesenian daerah untuk dijadikan sarana dakwah, ia gunakan wasilah yang sama namun isi dari pertunjukan itu ia rubah menjadi nada-nada dakwah kepada jalan Allah. Berapa banyak orang yang awalnya tidak tau agama lalu menjadi tertarik dengan ajaran agama dengan cara seperti itu. Kuncinya adalah, agar kita tidak lekas memandang sebelah mata terhadap orang-orang yang kadung dianggap sebagai sampah masyarakat.

5. Tidak bersikap angkuh

Banyak orang mengira bahwa dengan bersikap angkuh akan menjadikan diri kita disegani oleh orang lain, yang betul justru sebaliknya orang akan enggan bergaul dengan kita. Dalam realitas hidup bisa jadi ada orang yang merasa minder melihat kesuksesan hidup yang diraih oleh kita misalnya, rasa minder ini lalu akan melahirkan rasa rendah diri dan kurang bersahabat dengan kita. Pada saat inilah kita perlu menunjukkan sikap rendah hati kita untuk memulai mencairkan kondisi dengan bersikap ramah dan tawadu kepada mereka. Hal ini pula yang pernah dicontohkan oleh Nabi Muhammad Saw, ketika ada seseorang yang hendak menghadap kepada beliau untuk suatu keperluan, namun karena besarnya wibawa rasulullah maka orang tersebut menjadi gugup dan tidak percaya diri, dengan santun kanjeng Nabi berkata, “santai saja, Aku bukanlah Malaikat, aku hanyalah seorang anak ibu dari suku Quraisy yang juga sama-sama makan bubur nasi”.


Sikap tawadu inilah yang membuat suasana menjadi cair dan berjalan normal, sehingga orang lain merasa senang berada disisi kita. Lalu coba kita bedakan dengan sikap syetan yang berkata, “sesungguhnya Aku lebih mulia dari Adam, karena aku diciptakan dari api, sedang Adam dari tanah,” (Q.S. Shad:76).


Demikianlah di antara cara bagaimana memiliki kepribadian yang menyenangkan, semoga dengan bekal cara ini kita dapat memperoleh target dari sebuah pergaulan hidup yaitu menyebarkan keindahan-keindahan ajaran Allah Swt, baik dengan cara lisan maupun dengan amal perbuatan. Siapa tau, banyak orang yang tertarik kepada Islam bukan hanya disebabkan keindahan ajarannya saja, namun karena ketertarikan mereka kepada perangai yang menyenangkan dari yang kita miliki itu. Amin ya Rabbal ‘Alamin.