HIDUP TAK SELALU INDAH

BERCERITA TENTANG HIDUP.. 
 Kita tak kan pernah terlepas dari masalah, suka, duka, bahagia, dan kecewa. takde ape yang aku nak sampaikan terlalu detail tapi ape yang aku nak katakan yang aku bukan seorang manusia yang selalu sempurna dan selalu betul. namekan lagi manusia.. tak terlepas dari melakukan kesilapan.. segala kekurangan hari-hari aku cuba perbaiki.. segala masalah, susah dan duka sedih aku hanya Allah SWT jea yang tahu bagaimane. aku cume manusia biase.. yang pnye nama seperti orang lain.. takde harta.. takde kekayaan.. takde kemewahan dan takde keistimewaan penting yang boleh membuatkan orang lain sangat menggilai aku.. aku hanya punye seorang ibu, seorang ayah, dan seorang adik yang telah lama dan banyak mengajar aku ape itu makna hidup.. setiap manusia dikurniakan hati dan perasaan. tetapi zat hati dan zat perasaan adalah zat yang sangat kaya dengan rahsia dan persoalan. bercakap tentang hati dan perasaan.. aku seorang yang memendam rasa dan perasaan.. aku x mudah untuk bercerita tetapi aku mudah berkongsi.. itu kelebihan yang sangat2 aku akui.. aku sangat suke berkongsi cerita hidup dan berkongsi suka duka tak kira manusia yang aku kongsikan tu baik atau jahat, suka atau tidak dengan aku, tetapi itulah aku.. aku manusia yang susah untuk tamak tetapi bila aku akan tamak, aku akan tamak 100% lebih dari pak Haji Bakhil.

Dan apabila bercakap tentang berkongsi pula.. terdapat satu kelemahan yang wujud dalam sifat ni yang secara perlahan-lahan dan diam-diam memakan diri aku sendiri.. perkongsian merupakan sesuatu yang dianggap pemurah.. tetapi it semua hanya sebelum ni.. TETAPI bukan sekarang.. apabila perkongsian diberi.. maka terciptalah sati sifat ynag dinamakan "KEPERCAYAAN" kepada manusia yang telah kongsi bersama segala cerita hidup aku.. dan dari situlah wujudnya pelbagai dan segala macam cabaran yang dalam diam memakan diri aku sendiri.. apabila kepercayaan telah diberi dan diletakkan ke atas diri seseorang.. tak kira keluarga, insan tersayang, sahabat handai, mahupun manusia lain yang tak pernah kita kenali malah kepada sesiapa pun yang kita letakkan, maka wujudlah satu istilah "RISIKO".. satu pengajaran yang dapat aku sematkan dalam diri aku.. "jangan mudah mempercayai".. tak payahlah aku detailkan di sini.. cuma aku ingin berkongsi rasa bahawa aku hanya insam biasa yang tidak sesempurna Khadijah dan Aisyah untuk membantu berjihad menegakkan kebenaran yang dibawa.

Secara hakikatnya.. hidup jangan mudah mempercayai manusia lain mahupun sahabat handai.. biarlah.. aku korbankan semua rasa indah yang ade dalam diri aku ni.. demi untuk membuat orang lain bahagia tanpa aku.. tanpa kerenah aku dan alasan aku yang sentiasa membuatkan orang rase x senang dgn kehadiran aku.. aku redha.. aku tabah terima segala kutukan dan tomahan orang lain daripada aku sakit secara fizikal.. biar dalaman aku yang terasa sakitnya x terkata akan menjadi pengajaran buat aku dan insan lain.. sesungguhnya.. hidup penuh dengan cubaan dan tipu daya..

Wahai diri.. janganlah engkau meletakkan sesuatu yang tidak pada tempatnya.. letaklah ianya ditempat di mana ada saksi yang meyakinkan engkau bahawa manusia itu adalah "manusia ynag memahami".. jika seseorang itu mudah memahami.. maka wujudlah rasa "MENGHARGAI".. tanpa penghargaan.. manusia mudah dilemparkan dengan kata "lupa diri"... jauhkan aku.. simpangkan aku dari aku dilemparkan dengan kata-kata keji itu..
 Sesungguhnya aku sangat2 kecewa dengan sikap sesetengah manusia yang mudah melemparkan kata-kata keji dan menjijikkan.. wahai lidah.. katakanlah sesuatu dari lidahmu agar aku adalah insan yang mudah mengucapkan dua kalimah shahadah.. amin.. yaRabbal 'Alamiiin'.. mudah-mudahan.. insyaAllah..

Biar apa yang orang nak kata tentang kita.. asalkan perjalanan hidup ni cuma kita dan Allah SWT jea yang tahu.. dalam sedih dan duka xde sape yang mampu treat diri kita melainkan kita sendiri yang usaha untuk recover balik supaye balik pada perasaan normal.. dan sesungguhnya aku sangat masak dan matang dalam menempuh ujian seberat ini.. lebih berat dari ini pun aku pernah rasa.. tapi tak perlula nak terlampau ekspresi kerana.. x semua yang memahami siapa kita, apa yang kita rasa, dan bagaimana kita bertarung nyawa untuk menempuh segala ujian hidup.. so adilah seorang yang sentiasa mempelajari sesuatu dari segala kekurangan dan kesilpan.. ruang sentiasa ada untuk memperbaiki kesilapan.. jalannya ada pada diri sendiri.. ada dalam tangan sendiri.. orang lain hanyalah seorang penasihat.. dan bukannya sebagai pengawal kaki dan tangan serta kudrat kita.. kerana segalanya terletak pada diri kita.. usaha dan inisiatif juga akan wujud jika niat dan nawaitu menjadi asas pengukur segala penyelesaian masalah..

Life.. it is too complicated to go through.. there are a lot of challenges to be demolished.. no one can control us but the only one can changes us is only ourselves.. plan your way of life before you go through along the paths.. do not let strangers or others do act your plan and break your hardcore.. so please.. do beware and keep on eye around you if there are people who treat you nice but inside are devil's coated.. do let the foolish fool themselves and not ourselves to be fooled.. till then.. have a nice ideas and strategies on planning your life paths.. Allah SWT will be by our side anytime we need..

"PLAN, DO, CHECK and ACT"  
as good as you work your study processes..

No comments: